Lotnisko Katowice – Pyrzowice

Obecnym właścicielem lotniska w Katowicach – Pyrzowicach jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A, które w 1994 roku  przejęło zarząd nad lotniskiem od Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Obecne władze dążą do rozbudowy infrastruktury portu lotnicze, a także ciągle podwyższanie jakości świadczonych usług oraz podtrzymywanie tego wysokiego standardu. Misja ta jest systematycznie realizowana, co można bez problemów dostrzec, a także o czym świadczy miano trzeciego najruchliwszego lotniska w Polsce oraz drugiego pod względem ilości połączeń czarterowych. Ogólnie port lotniczy we wsi Pyrzowice leży około 30 km od centrum Katowic i jest lotniskiem obsługującym całe województwo śląskie, a także część małopolskiego. Jest ono też najwyżej położonym lotniskiem w Polsce, dzięki czemu charakteryzuje się również bardzo sprzyjającymi warunkami meteorologicznymi. Historia portu lotniczego w Pyrzowicach rozpoczyna się od momentu jego powstania w 1940 roku. Zostało ono wybudowane przez Niemców, z założenia jako lotnisko polowe oraz używane do przeładunków materiałów wojskowych, a także jako lotnisko do testowania samolotów rakietowych.

W tym też celu zostały wtedy wybudowane trzy betonowe pasy ułożone na kształt trójkąta o wymiarach 1000, 1449 oraz 1500 metrów długości oraz 50 m szerokości każdy, a ponadto trzy hangary i skład bomb. W 1945 roku, po opuszczeniu i zniszczeniu lotniska przez Niemców,  zostało ono odbudowane przez Rosjan. Odrestaurowali jeden pas startowy oraz dobudowali obok drugi pas awaryjny. Potem, początkiem lat 50-tych lotnisko zostało oddane wojsku polskiemu z przeznaczeniem na lotnisko zapasowe. Dopiero w roku 1966 wystartował pierwszy samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT w rejsie do Warszawy, co było początkiem oddania lotniska w ręce cywilne. Dzięki tym działaniom, w ciągu kilku następnych lat powstał tam niewielki terminal pasażerski, drogi kołowania oraz płyta postojowa. Po kilku latach zastoju, w 1993 roku wznowiono połączenia z Warszawą, a także zostały dodane loty pasażerskie do Frankfurtu firmy Lufthansa. Kolejno podejmowane inwestycje doprowadziły do zmodernizowania terminala pasażerskiego, wybudowania hal cargo, rozbudowano płyty postojowe, drogi kołowania oraz pas startowy wydłużając go o 420 metrów drogi startowej. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz gwałtowny wzrost ilości pasażerów wymusił kolejną rozbudowę infrastruktury.

Ten etap skupił się głównie nad usprawnieniem dojazdu do lotniska z różnych stron Polski poprzez budowę drogi ekspresowej S1 oraz budową nowego terminala pasażerskiego B. w niedalekiej przyszłości planowana jest budowa kolejnego terminala, kolejna rozbudowa płyt postojowych, a także budowa nowej srogi startowej. Inwestycje podejmowanie do uprawnienia funkcjonowania portu lotniczego w Pyrzowicach sprawiły, iż jest on najprężniej rozwijającym się lotniskiem w Polsce, ze stale rosnącą liczbą pasażerów. Wspomniana już droga ekspresowa ułatwia pasażerom dotarcie do lotniska z różnych stron, zarówno własnym lub wypożyczonym samochodem, taksówką, bądź komunikacją publiczną zapewniającą połączenie z różnymi miastami w okolicy. Połączenia oferowane na lotnisku w Pyrzowicach zmierzają w następujących kierunkach: Warszawa w Polsce, Monachium w Niemczech oraz Turyn we Włoszech linii PLL LOT; Kijów na Ukrainie, Burgas w Bułgarii, Heraklion w Grecji, Rzym, Forli, Wenecja, Mediolan we Włoszech; Barcelona w Hiszpanii; Paryż we Francji; Eindhoven w Holandii; Bruksela w Belgii; Memmingen, Frankfurt nad Menem, Kolonia, Bonn, Dortmund w Niemczech; Londyn, Liverpool oraz Doncaster w Wielkiej Brytanii; Cork w Irlandii; Malmo i Sztokholm w Szwecji, a także Olso w Norwegii linii WizzAir; Bolonia we Włoszech; Dublin w Irlandii; Londyn oraz Birmingham w Wielkiej Brytanii firmy Ryanair; a także Frankfurt oraz Dusseldorf linii Lufthansa.